Skultorpsdräkten

Kerstin Lagerdahl designade dräkten tillsammans med Annie Gustafsson. Annie avled dock innan dräkten var helt färdigställd. 1 augusti 1976 påbörjades arbetet och vid föreningens årsmöte i mars 1977 visades dräkten för första gången.

Dräktens gröna färg står sig vackert mot den vita blusen. Förklädet är av en gammal modell som Lagerdahl hittat på Skövde museum och som härstammar från Stenstorp/Skultorpstrakten. Ljungkvisten går igenom i olika delar av dräkten och enligt sägen tog Lagerdahl med den i dräkten då hennes flicknamn var Ljungkvist.

Namnet Skultorpsdräkten fastställde dåvarande ordförande i föreningen Carl Carlsson då han ansåg att namnet Skultorp skulle leva vidare med dräkten.

Skultorpsdräkten fick även en egen brosch som designats av förre skultorpsbon Uno Falk, senare guldsmed i Skara. Ett hjärta som omsluts av två ljungrankor. Element av ornamentiken går igen i den spets som pryder Skultorpsdräkten.

(källa: Skövde Nyheter 1977 och intervju med medlemmar som varit med och sytt dräkten)

Huvudbonader, Britta Alvarsson

Clary Johansson med dotter Margareta (privatfoto från 1977 förklarar kvaliten på fotot (ursäkta)

Klicka på nedanstående bilder så får Du dem i större format.

I mars 2019 gjorde Skaraborgs läns hemslöjd en inventering/utställning av dräkter från Skaraborgs län. En orginaldräkt med stopamösse och huvudkläde (skänkta av Kerstin Lagerdahl) kommer att förvaras på hemslöjden för framtiden.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)