Resa till Jönköping/Huskvarna 2022

Förväntansfulla stod våra medlemmar vid Fornbyn och väntade på att få sitta upp i bussen och göra en resa till Jönköping och Huskvarna. Vädret var perfekt och vi rullade snabbt ned till Vätterkanten och vårt första stopp, Kroatorpet. ett mycket trevligt café med gamla anor och vacker utsikt.  Två hus hade anor från 1700-talet. Kaffe och fralla smakade bra och snart var vi på väg till Smedbyn och Husqvarna museum. På museet fick vi en utförlig information om historien 300 bakåt i tiden och fram till nutid. Därefter fanns tillfälle att se "prylar" från förr till nu och många nostalgiska minnen dök upp. Naturen utanför museet är också fängslande. Smedbyn är ju  en plats från 1700-talets mitt då den byggdes främst till bostäder. Numera huserar hantverkare i byn, pittoreska café och intriörer.

Lunchen intogs på Rudenstams gårdsbutik och äppelodling, med välsmakande mat i lantlig miljö, på en loge.  Mätta och belåtna fick vi sedan tillfälle att handla närodlat i den välsorterade gårdsbutiken, eller ta en promenad och kolla den fantastiska äppelodlingen. En otrolig anläggning som lämnade många intryck.

Sista stoppet på vår resa var Rosenlunds Herrgård där vi fick möjlig att strosa runt bland rosor, perenner och prydnadsträd i historisk miljö och vacker utsikt mot Vättern. De rosor som blommat "över", visade nu en stor variation av nypon och olika "taggar" som är svåra att upptäcka när rosorna är i full blom,. Dahliarabattterna väckte också stort intresse med sina fantastiska blommor.

Fulla av intryck, lite trötta, men mycket nöjda återvände vi hemåt Skultorp igen. Resekommitten och vår trevliga busschaufför avtackades och vi skildes med hopp om nya trevliga resor i föreningens regi.