Nationaldagen 2016

Nationaldagen firades för första gången vid Fornbyn i Skultorp. Solskenet flödade över Paradorkestern med drillflickor som taktfast marscherade in på planen där en stor samling åskadare bänkat sig. KG Johansson hälsade alla välkomna, fanan bars fram av barnkören från Skultorps skolor, fanan hissades vid trumpetfanfar och nationalsången sjöngs. Kåsör Flemming Mouritsen höll ett tal, där han påpekade att han som dansk medborgare kände sig mycket stolt över att få hylla Sverige, där han bott sen barnsben. Han påpekade att det just i år 2016 är 100 år sedan svenska flaggans dag instiftades på Skansen. På sitt spirituella sätt summerade han den utveckling som skett under dessa år, både ris och ros och mångfald. En nybildad skolkör sjöng sommarvisor acapella under ledning av Elena Blom, ett mycket vackert och gripande inslag. Elena, styrelseledamot i vår förening och invandrad från Ukraina, läste dikten "Tack för att Du finns"som hon anpassat som en hyllning till Sverige. Drillflickorna bjöd på ett varierat program med fart och fläkt. Efter ytterligare framträdande av paradorkestern, sjöngs nationalsången och KG avtackades för sitt stora engagemang runt nationaldagsfirandet. Efter avmarsch flanerade publiken runt bland stugorna i Fornbyn, en del fortsatte ned till kyrkan där gudtjänst hölls och kyrkkaffe serverades på kyrkbacken. Ett vackert och värdigt firande av Sverige i vår Fornby!

Se även Skövde Nyheters websida skovdenyheter/se/Pampigt firande vid Fornbyn 6 juni/Kristina Claesson