Medlemsresa 2019

Skultorps Hembygdsförening startade upp höstsäsongen med en intressant resa. Första etappmålet var Lassalyckans Sportcenter där vi fick ta del av hur en liten kommun klarade arbetet och logistiken runt arrangemanget av Världscupen 2017. Det påpekades också hur viktigt det är att olika föreningar kan samarbeta runt olika projekt.

Därefter fortsatte resan till Borås Textilmuseum där vi guidades runt i maskinhallen och fick en bild av hur arbetet fortlöpt med maskinerna sedan början av 1800-talet. Arbetsmiljön var både stressig, bullrig samt i vissa fall hälsovådlig. Stressen gjorde att maskinskötarna ibland inte tog sig tid att föra tråden i sländan med erforderlig nål, utan sög in tråden i sländan, varvid smitta speds som tuberkulos etc. Fenomenet kallades "dödens kyss"! Vi fick även ta del av processen av tryck på väv har utvecklats genom tiden samt hur designers som Josef Frank och Viola Gråsten har knutits till väverierna.

Efter en god lunch fortsatte resan till Larvs Antik och Loppis, ett fascinerande ställe, där både antikviteter och allehanda prylar samsades. En tanke som dök upp är "prylsamhället" och hur vi omsätter våra ting mot modernare saker.

Resan avslutades med ett besök hos Sivans ost i Baljered där vi utfordrades med ostsmörgås och kaffe. Vi fick även förmånen att höra Sivan berätta om sitt strävsamma brokiga och framgångsrika liv på sitt målande och humoristiska sätt.

En mycket givande och intressant dagstur!

(klicka gärna på bilderna nedan, ser Du dem i större format)