Hjärt-/Lungräddning

Torsdagen den 22 mars var det äntligen dags för oss att få en lektion i hur vi skall sköta vår hjärtstartare som vi fått i gåva av Hjärtfonden, KSS! Tack för den!

Sara Johansson från Röda Korset, var den tydliga och pedagogiska instruktör som tilldelats oss. Hon startade upp med en information om Röda Korset och därefter blev det skarpt läge då vi inledningsvis fick en lektion i Hjärt-/Lungräddning. Samtliga deltagare (11 st) fick gå ned på knä, lära oss hur man kollar andning/medvetslöshet, hur man placerar någon i framstupa sidoläge. Därefter tilldelades vi dockor att träna på, 30 tryck på bröstkorgen och två inblåsningar i lungorna. Ett rejält gympapass att göra dessa övningar 3 gånger i rad.

Efter att ha styrkt oss med en kopp kaffe/tilltugg var det dags att få instruktion över hur hjärtstartaren fungerar. Vi fick därefter träna på att "tänka rätt", applicera elektroder och lyda hjärtstatarens instruktioner. Sara gick omkring och kollade att allt gick rätt till och peppade oss att behålla lugnet. En mycket givande lektion för oss alla!